Som virksomhedsejer forstår du vigtigheden af at opretholde dine medarbejderes sikkerhed. Men hvad ville du gøre, hvis en medarbejder pludselig fik et pludseligt hjertestop? Dette er en livstruende tilstand, der kræver øjeblikkelig lægehjælp. Heldigvis kan adgang til en hjertestarter være med til at forbedre chancerne for overlevelse og sikre, at din arbejdsplads er sikker for alle. Lad os se nærmere på, hvorfor det er så vigtigt at have en hjertestarter i din virksomhed.
Et hjertestop er en elektrisk fejlfunktion i hjertet, som får det til at stoppe med at slå uventet. Dette kan forårsage alvorlige skader på kroppen og resultere i døden, medmindre nogen griber hurtigt ind med HLR eller anden behandling. Omgående adgang til en automatisk ekstern defibrillator (AED) kan være afgørende for at hjælpe en person med at overleve. En hjertestarter er et bærbart apparat, der kan registrere hjerterytmeforstyrrelser og give elektriske stød for at genoprette hjertets normale rytme. Den er designet til at være lette at bruge for ikke-medicinsk personale, så de kan bruges hurtigt i en nødsituation.
Hvorfor det kan redde liv at have en hjertestarter
At have adgang til en hjertestarter på dit kontor kan gøre hele forskellen mellem liv og død for en person, der oplever hjertestop. Det anbefales, at virksomheder altid har en på stedet, da den øger chancerne for overlevelse betydeligt, når den anvendes inden for fem minutter efter indtræden af symptomer på hjertestop. Det giver også medarbejderne ro i sindet at vide, at deres arbejdsplads er forberedt på enhver medicinsk nødsituation, der måtte opstå.
Prisen for en AED varierer alt efter funktioner og muligheder, men de fleste koster mellem 5000 og 10.000 kroner afhængigt af den valgte model og det nødvendige tilbehør som f.eks. puder eller batterier. Selv om dette kan virke som en høj pris, er det vigtigt at bemærke, at adgang til en AED potentielt kan redde nogens liv – hvilket gør det investeringen værd!