På arbejde med en autoophugger

Der findes et utal af forskellige erhverv, som man kan uddanne sig til at arbejde i. Og det er ikke nogen skidt ting, for det er godt, at der er så mange forskelligartede opgaver, som man kan sætte folk til at udføre – så er det ikke bare et spørgsmål om, at enhver landsby skal have en smed, en dyrlæge, en præst, en landmand osv. Nej, der findes mange flere opgaver, der skal løses, for at samfundet kan fungere i dag. Nogle erhverv skænker man ikke en tanke, fordi man aldrig hører om dem i medierne. Hvordan har man sidst set en autoophugger udtale sig om noget i en nyhed i TV-avisen? Det sker sjældent – og det er ikke dette erhverv, der bliver udstillet mest for noget som helst. En autoophugger sørger for at skille biler ad i autoreservedele, som mekanikere kan købe og bruge, når de reparerer folks biler. Nogle gange er autoophuggeren også mekaniker – så har han altid reservedele ved hånden, men ekstra arbejde, idet han selv skal stå for det hele, og så kan han måske ikke nå lige så mange biler på en dag, som hvis han kun koncentrerede sig om det ene job.

Nogle reservedele kan man bedst få nye – ting på en bil, der ikke rigtig er værd at genbruge, idet det er nogle ting med kort holdbarhed. Fx filteret på gasudstødningsrøret, som skal skiftes en gang i mellem uanset hvad – det er ikke et, man umiddelbart vil købe brugt. Men andre ting er meget oplagte at bruge som autoreservedele – det kan både være stor ting som dem fra den ydre del af karroseriet, fx døre, fælge og bagklapper, men også små ting som dele fra motorrummet og hjulakslerne kan bruges. Hele motorer er også meget værd.

Der er mange penge at spare, når man som billist får repareret sin bil, hvis ens mekaniker kan finde den helt rigtige reservedel brugt – alting er dyrere at købe nyt og ubrugt, og især visse dele fra biler er meget værd at finde brugt. Men hvis man kører i en bil, der ikke kører mange rundt af længere, kan det af og til være svært at finde autoreservedele til den. Men en autoophugger har ofte de særeste dele liggende, og tit er man heldig, at de lige ved, hvor en eller anden dims til en bestemt Toyota gemmer sig – eller også kender de hinanden internt i branchen og kender en, der helt sikkert har den slags dimser liggende.